اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021، با عرض سلام و احترام. دیاربکر یکی از شهرهای بزرگ ترکیه واقع در حاشیه رودخانه دجله می باشد. معنای دیار بکر از دوره آشوری، در غلاف شمشیر نوشته شده است. دیاربکر، به عنوان آمیدا بزرگترین استان روم بین النهرین محسوب می شد. این شهر قدمت و حادثه های تاریخی بسیاری را متحمل شده است. در ادامه به معرفی و توضیحاتی در باره اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021 می پردازیم و ا شما بابت این همراهی قدردانی می نماییم. 

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

قلعه دیاربکر

واقع در منطقه جنوب شرقی آناتولی، استان دیاربکر، بخشی از چشم انداز فرهنگی قلعه دیاربکر و باغ های هوسل. حصاری که شهر را احاطه کرده است و از یک قلعه داخلی و یک قلعه بیرونی تشکیل شده است. دروازه های اصلی قلعه عبارتند از: دروازه داگ (کوه) ، دروازه اورفا ، دروازه ماردین و دروازه ینی (جدید). این دیوارها از شهر رومی قدیمی آمیدا می آیند و به شکل امروزی در اواسط قرن چهارم میلادی توسط امپراتور کنستانتیوس دوم ساخته شده است.این دیوار بعد از دیوار چین بزرگترین و طولانی ترین دیوا دفاعی کامل در جهان است.

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

مسجد جامع دیاربکر

این مسجد از مکان های مذهبی ترکیه محسوب می شود که در دوران حکمرانی ملک شاه یکم از سلاطین سلجوقی و فاتح آناتولی در سال 1091-92 میلادی با معماری اسلامی و سلجوقی بنا شده است. طراحی و ساخت این مسجد با الگو برداری از مسجد اموی دمشق انجام شده است. 

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

مسجد شیخ مختار 

این مسجد از مکان های مذهبی و تاریخی شهر دیاربکر محسوب می شود. این بنا در دوره حکمرانی آق قویونلوها در سال 1500 میلادی ساخته شده است. برجسته ترین ویژگی این بنا مناره هایش است که بر چهار ستون ایستاده است. 

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

کایانو( cayonu)

این منطقه در غارهای هیلار(hilar) در محدوده سسورن پینار، منطقه ارگانی(ergani) در 40 کیلومتری شمال غرب دیاربکر قرار دارد. این منطقه از قدیمی ترین زیستگاه های آناتولیایی ها بوده و آثاری موجود است که نشان دهنده قدمت ده هزار ساله می باشد. در این منطقه که متعلق به دوران دهکده کشاورزان اولیه می باشد، آثاری مربوط به عصر نوسنگی نمایان شده است. 

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

خرابه های اوک تپه (uctepe ruins) 

این روستا در منطقه بیسمیل دیاربکر قرار دارد. در سال 1988 تحت نظارت علمی پرفسور دکتر علی سوین حفاری های این منطقه با مدیریت موزه دیار بکر آغاز شد. علاوه بر آثار مهم دوره جدید آشوریان، یافته های مهمی از هوری می تانی، دوره رومیان و یونانیان نیز کشف شد. 

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

پل ملابادی

این پل در سال های 1146- 1147 روی رودخانه بتمن نزدیک شهر سیلوان در استان دیاربکر ساخته شد. این پل 150 متر طول، 7 متر عرض، 19 متر ارتفاع و پایه های قوس دار بزرگی دارد.

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

زندان دیاربکر

این زندان در سال 1980 ساخته شد که به آن جهنم دیار بکر می گفتند. در طی این سالها 34 زندانی در این مکان در گذشتند و در نهایت در سال 2009  تصمیم گرفتند این مکان را به مدرسه تبدیل کنند اما به در خواست کردهای منطقه این زندان  در سال 2010 به موزه حقوق بشر مبدل شد. 

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

موزه باستان شناسی و مردم شناسی دیاربکر

اولین موزه شهر که در سال 1944 در کنار مسجد جامع شهر افتتاح شد. در سال 1985 این موزه در ساختمان جدید خود در خیابان الازیق (elazig) در بخش شمالی شهر منتقل شد. در این موزه اسباب و وسایلی مربوط به عصر نوسنگی، اوایل عصر برنز، آشوریان، اراتو، روم، امپراتوری روم شرقی یا بیزانس، ترک های سلجوق، آق قویونلوها و دوران امپراتوری عثمانی به نمایش گذاشته شده است. 

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

موزه ضیاء گوکالپ ‌

ضیاءگوکالپ از اندیشمندان ترکیه در سال های 1876- 1924 بود. خانه ضیاء که محل تولد وی نیز بود، در سال 1953 از خاندانش خریداری و در سال 1962 به موزه تبدیل شد. این خانه یکی از نمونه های معماری شهری دیاربکر است که در سال 1808 ساخته شده است. در این موزه آثار، نوشته ها، روزنامه و عکس و وسایل شخصی وی به نمایش گذاشته شده است. این خانه در 2 طبقه از سنگ بازآلت سیاه با بخش های اندرونی و بیرونی ساخته شده. 

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

خانه آتاتورک دیاربکر

آتاتورک مدت کوتاهی با سمت فرماندهی ارتش در این شهر سکونت داشته است. این خانه سمان اغلو نامیده می شود که سبک معماری منحصر به فردی دارد. این بنا در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است. 

اماکن تاریخی شهر دیار بکر 2021

شرکت مهرگان سفر ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما عزیزان خواهد بود 

۰ تا ۱۰۰ ترکیه

برای تماس از طریق واتساپ (whatsapp) با متخصصین ما در ترکیه روی شماره های زیر فقط کلیک نمایید

⇓⇓⇓

شماره تماس و افتتاح شرکت مهرگان در تاریخ 2021/1/1

کانال ما ⇓

Https://Telegram.Me/Traveltooarmenia

وب سایت ما ⇓

http://turkeymehr.com/

ایمیل ما 

info@turkeymehr.com

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *